TY - JOUR ID - 12598 TI - بررسی تأثیر جریان سیال بر نرخ خوردگی فولاد ساده کربنی در محلول آبی به کمک الکترود صفحۀ چرخان JO - نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران JA - NSMSI LA - fa SN - 1022-7768 AU - محققی, امیر AU - سرگلزایی, جواد AU - باستانی, داریوش AD - مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی، صندوق پستی 9177948944 AD - تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی شیمی و نفت، صندوق پستی 9465 ـ 11365 Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 33 IS - 3 SP - 41 EP - 51 KW - فولاد کربنی ساده (AISI 1020) KW - الکترود صفحۀ چرخان KW - اثر جریان سیال KW - ضریب انتقال جرم DO - N2 - خوردگی به معنای تخریب یک ماده در اثر واکنش با محیطی که در آن قرار دارد، می‌باشد. یکی از مهمترین عامل‌ های مؤثر بر نرخ خوردگی در داخل لوله‌ها، سرعت سیال در تماس با فلز می ‌باشد. در این پژوهش اثر سرعت سیال بر دانسیته جریان خوردگی برای فولاد کربنی ساده ST37 (AISI 1020) در محلول آب همراه با گاز چاه‌های بندرعباس در دمای °C 25 بررسی شده است. به‌ منظور بررسی مکانیسم و سنیتیک فرایند خوردگی در شرایط هیدرودینامیکی، از دستگاه صفحۀ چرخان استفاده شده است. برای اعمال پتانسیل‌های مورد نظر و ایجاد پلاریزاسیون بر روی قطعه مورد آزمایش از دستگاه پتانسیواستات استفاده شده و برای تحلیل داده‌ ها، روش مقاومت پلاریزاسیون خطی به‌ کار برده شد. در این پژوهش، با تغییر سرعت چرخشی صفحه چرخان از rpm100 تا rpm1700 و ترسیم منحنی‌های پلاریزاسیون آنها، افزون بر به‌ دست آوردن رابطۀ تجربی انتقال جرم این سامانه (Sh=0.8433 Re0.497Sc-1/3) که بسیار نزدیک به رابطۀ لوویچ بود. این نتیجه‌ ها نیز به دست آمد که با افزایش سرعت چرخشی تا rpm1000به‌ دلیل زیاد شدن میزان انتقال جرم، نرخ خوردگی افزایش می‌ یابد. همچنین افزایش سرعت الکترود به مقدارهای بالاتر، با تغییر مکانیسم خوردگی همراه می‌ باشد که در پژوهش مورد بررسی واقع قرار گرفت. در پایان به ارتباط بین نتیجه‌های آزمایشگاهی و جریان سیال در خط لوله پرداخته شد و معادله ای برای محاسبۀ سرعت سیال جاری در خط لوله به‌ عنوان تابعی از سرعت چرخشی معادل در سامانه آزمایشگاهی به‌ دست آمد. UR - https://www.nsmsi.ir/article_12598.html L1 - https://www.nsmsi.ir/article_12598_4b3525d733d150b64c18bd9218dc42d6.pdf ER -