مجتمع دانشگاهی شیمی و مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
پیشرانههای جامد مرکب دارای ذره های آلومینیوم (Al)، آمونیوم پرکلرات (AP) و رزین گلسیدیل آزید پلیمر (GAP) بهعنوان پیشرانههای پرانرژی در انواعگوناگون موشکها و راکتها به کار میروند. انتخاب اندازه ذره ها و نوع دانهبندی در فرمولاسیون پیشرانهها، با تغییر در گرانروی و ویژگی های رئولوژیکی خمیر پیشران،بر ویژگی های مکانیکی و عملکردی فراوردهی پایانی تأثیر به سزایی دارد. در این مقاله افزون بر معرفی کلاسهای گوناگون پیشرانه با دانهبندیهای گوناگون، نمونههای پیشرانه جامد مرکب Al-AP/GAP تهیه و ضمن مقایسه ویژگی های آنها، پیشرانه با کلاس بهینه معرفی شد. نتیجه ها نشان داد که بهترین ویژگی مکانیکی مربوط به پیشرانه دارای سه نوع دانهبندی گوناگون از AP (۲۰، 100 و ۲۵۰ میکرون) بوده است. ویژگی های مکانیکی این نمونهدر شرایط بهینه با مدول یانگ ۴/۱۶ مگاپاسکال (MP)، تنش تسلیم MP 49/0، کرنش تسلیم 12%، تنش در شکست MP۰/۲، کرنش در شکست ۲۰%، چقرمگی 3kJ/m 8/28 و سختی Shore A 64 به دست آمد.