گروه آموزشی شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی محتوای آموزش سنجش های شیمی سبز برای دانشجویان کارشناسی شیمی است. این پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی ـ توسعه ای و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها از نوع توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از فن تحلیل محتوا می باشد. نمونه آماری استفاده شده مجموعه ی کتاب ها، مقاله ها، مجله ها و پایان نامه های مرتبط با شیمی سبز بوده که تا اشباع نظری داده ها انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع درمورد چگونگی طراحی محتوای آموزشی شیمی سبز، با راهنمایی متخصصان این حوزه، طی چندین مرحله رفت و برگشتی کد گذاری محوری، سرفصل هایی تعیین شد و سپس براساس سرفصل های تعیین شده اهدافی برای هر مبحث در جدول هدف ـ محتوا نوشته شد. نتیجه های پژوهش نشان داد که برای طراحی محتوای آموزش سنجش های شیمی سبز، دو مقوله ی سنجش های جرمی و سنجش های زیست محیطی، اصول شیمی سبز می تواند به صورت کمی مورد ارزیابی قرار گیرد. در این دو مقوله روشهای متنوعی برای ارزیابی سبز بودن یک واکنش (سنتز واکنش های آلی) شناسایی شدند، از جمله؛ اقتصاد اتمی، کارایی جرم واکنش، پارامتر بازیافت مواد، فاکتور زیست محیطی، شدت جرم فرایند و بازده جرم مؤثر که در یک چارچوب مفهومی ارایه شده اند.