@article { author = {Rabbani, Yahya and Shirvani, Mansour}, title = {The Properties and Parameters Needed of the Magnetorheological Fluid for Use in the Intelligent Damper of the Vehicle Suspension System}, journal = {Nashrieh Shimi va Mohandesi Shimi Iran}, volume = {40}, number = {1}, pages = {309-335}, year = {2021}, publisher = {Iranian Institute of Research and Development in Chemical Industries (IRDCI)-ACECR}, issn = {1022-7768}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Industries are severely needed to the promising capabilities of magnetorheological fluids. In most systems that need to regulate the motion by the viscosity change, there is always a solution based on Magnetorheology, resulting in improved performance and cost. The unique properties such as fast response, simple relationship between electrical power and output mechanical power, controllability, and easy and smart performance, have made these fluids a desirable technology for use in vehicle suspension systems. A suitable magnetorheological fluid for use in a vehicle suspension system should have features such as low viscosity in the absence of a magnetic field, promising rheological properties, and fast response in the range of a few milliseconds, good stability against temperature changes and settling and non-abrasive. Also, one of the most important characteristics of a suitable magnetorheological fluid for use in the smart damper is it’s durability against in-use thickening (IUT). It means that in some of the industrial magnetorheological fluids in successive cycles of operation, some parts of the magnetizable particles and also the formed oxide layer on the surface of particles settle and form a hard cake that greatly reduces the effectiveness of the fluid. With a proper selection of materials and synthesis methods, the durability of the fluid in successive cycles can greatly improve. Materials and production methods of magnetorheological fluid should be selected in such a way that the above-mentioned properties are present in the sample for industrial applications.}, keywords = {Vehicle Suspension System,Magnetorheological fluid,Smart Damper,In Use Thickening,Rheological properties}, title_fa = {ویژگی‌ها و پارامترهای موردنیاز سیال مگنتورئولوژیک برای استفاده در دمپر هوشمند سامانه تعلیق خودرو}, abstract_fa = {صنعت به قابلیت‌های سیا­ل­ های مگنتورئولوژیک نیاز بسیاری دارد. در بیش­تر سامانه‌هایی‌ که نیاز به کنترل حرکت به کمک تغییر گرانروی وجود داشته باشد، راه‌حلی بر مبنای فناوری مگنتورئولوژی، منجر به بهبود عملکرد و کاهش هزینه می‌شود. ویژگی­ های یگانه ­ای مانند پاسخ سریع، رابطه سادۀ توان الکتریکی ورودی و توان مکانیکی خروجی، کنترل‌پذیری، سادگی و هوشمندی عملکرد، این سیال­ ها را به فناوری دلخواه در سامانه تعلیق خودرو تبدیل کرده است. سیال مگنتورئولوژیک مناسب برای کاربرد در سامانه تعلیق خودرو باید ویژگی‌هایی ازجمله گرانروی پایین در نبود میدان مغناطیسی، ویژگی­ های رئولوژیکی مناسب، سرعت پاسخ‌دهی بسیار سریع در حد چند میلی‌ثانیه، پایداری مناسب در برابر تغییرهای دمایی و ته‌نشینی و نداشتن سایندگی تجهیزها را دارا باشد. همچنین یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک سیال مگنتورئولوژیک مناسب برای کاربرد در دمپر هوشمند، پایداری در چرخه‌های متوالی کارکرد می‌باشد. یکی از بزرگ‌ترین مشکل­ های سیال ­های مگنتورئولوژیک صنعتی این است که در چرخه‌های متوالی کارکرد، بخشی از ذره­ های مغناطیس‌پذیر و نیزلایه اکسید تشکیل‌شده بر روی ذره­ ها، ته‌نشین شده و تشکیل یک کیک سخت می‌دهند که کارآمدی سیال را به‌شدت کاهش می‌دهد. با انتخاب مناسب مواد سازنده و روش تولید بهینه می‌توان تا حد زیادی به پایداری ویژگی­های سیال در چرخه‌های متوالی کارکرد دست‌یافت. برای کاربردهای صنعتی سیال ­های مگنتورئولوژیک باید مواد سازنده و چگونگی تولید سیال مگنتورئولوژیک به‌گونه‌ای انتخاب شود که پارامترهای یادشده در نمونه پایانی به‌خوبی تنظیم‌شده باشند.}, keywords_fa = {سامانه تعلیق خودرو,سیال مگنتورئولوژیک,دمپر هوشمند,دوام در چرخه‌های متوالی کارکرد,ویژگی‌های رئولوژی}, url = {https://www.nsmsi.ir/article_36132.html}, eprint = {https://www.nsmsi.ir/article_36132_c8cc5eb315d9e2aa7805e4a201b569af.pdf} }