%0 Journal Article %T طراحی محتوای آموزش سنجش‌های شیمی سبز برای دانشجویان کارشناسی شیمی: سنجش‌های جرمی و زیست‌محیطی %J نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران %I جهاد دانشگاهی-پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران %Z 1022-7768 %A قنبری, مریم %A صباغان, مریم %A قلخانی, معصومه %A خالوندی, فاطمه %D 2020 %\ 10/22/2020 %V 39 %N 3 %P 1-13 %! طراحی محتوای آموزش سنجش‌های شیمی سبز برای دانشجویان کارشناسی شیمی: سنجش‌های جرمی و زیست‌محیطی %K آموزش شیمی سبز %K سنجش‌های جرمی %K اقتصاد اتمی %K فاکتور زیست محیطی %R %X هدف از پژوهش حاضر طراحی محتوای آموزش سنجش ­های شیمی سبز برای دانشجویان کارشناسی شیمی است. این پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی ـ توسعه­ ای و از نظر جمع آوری و تحلیل داده­ ها از نوع توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از فن تحلیل محتوا می­ باشد. نمونه آماری استفاده شده مجموعه­ ی کتاب­ ها، مقاله­ ها، مجله ­ها و پایان نامه­ های مرتبط با شیمی سبز بوده که تا اشباع نظری داده ها انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع درمورد چگونگی طراحی محتوای آموزشی شیمی سبز، با راهنمایی متخصصان این حوزه، طی چندین مرحله رفت و برگشتی کد گذاری محوری، سرفصل­ هایی تعیین شد و سپس براساس سرفصل­ های تعیین شده اهدافی برای هر مبحث در جدول هدف ـ محتوا نوشته شد. نتیجه­ های پژوهش نشان داد که برای طراحی محتوای آموزش سنجش­ های شیمی سبز، دو مقوله­ ی سنجش ­های جرمی و سنجش ­های زیست محیطی، اصول شیمی سبز می­ تواند به صورت کمی مورد ارزیابی قرار گیرد. در این دو مقوله روش­های متنوعی برای ارزیابی سبز بودن یک واکنش (سنتز واکنش ­های آلی) شناسایی شدند، از جمله؛ اقتصاد اتمی، کارایی جرم واکنش، پارامتر بازیافت مواد، فاکتور زیست محیطی، شدت جرم فرایند و بازده جرم مؤثر که در یک چارچوب مفهومی ارایه شده اند. %U https://www.nsmsi.ir/article_35172_27163c7ca0f09fd2fd9ed80a1e365aa1.pdf