TY - JOUR ID - 34426 TI - مطالعه آزمایشگاهی کارایی سامانه تعلیق آبی در فرایند آسفالتین زدایی چاه نفت JO - نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران JA - NSMSI LA - fa SN - 1022-7768 AU - جهانگیری, منصور AU - حسن زاده, سعید AU - باقرزاده, هادی AU - شهرآبادی, عباس AD - دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - مرکز مطالعات ازدیاد برداشت، پژوهشگاه صنعت نفت تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 38 IS - 1 SP - 281 EP - 288 KW - آسفالتین KW - حلال‌های آروماتیکی KW - امولسیون آبی KW - زایلن KW - چاه نفت DO - N2 - تشکیل رسوب آسفالتین در نفت خام، یکی از مشکل­ های جدی صنعت نفت است و یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با این مشکل استفاده از حلال‌های شیمیایی مانند زایلن بوده که دارای اثرهای مخرب زیست محیطی است. هدف از این پژوهش یافتن حلال جایگزین حلال‌های آروماتیکی به ویژه زایلن با استفاده از سامانه نوین حلال های امولسیون آبی می ­باشد. حلال های ساخته شده دارای 50 تا 60 % آب ،30 تا 35 % حلال آروماتیکی (زایلن، تولوئن، ترپن و...) 3 تا 5 % حلال کمکی ( نفت سفید ، گازوئیل ، اتانول و.....) و کم ­تر از 1 درصد فعال کننده سطحی می ­باشد. در این پژوهش 5 نمونه از این نوع حلال امولسیونی با ترکیب های متفاوت ساخته شد. نمونه ها هم در شرایط محیطی و هم در دمای 80 درجه سلسیوس چاه مورد آزمایش قرار گرفت. برای همه نمونه‌های حلال مورد مطالعه در این پژوهش، افزایش دما سبب افزایش درصد حلالیت آسفالتین نمونه‌ها شد. همچنین، نتیجه ­های آزمایش ­های انجام گرفته بر روی امولسیون آبی‌ نشان داد که کارایی به نسبت بالایی داشته و قابل مقایسه با حلال‌های آروماتیکی مانند زایلن و تولوئن است. درنتیجه امولسیون های آبی می‌توانند جایگزین مناسبی برای حلال‌های آروماتیکی مضر در صنعت نفت شوند و اثرهای مخرب آن‌ها را کاهش دهند. UR - https://www.nsmsi.ir/article_34426.html L1 - https://www.nsmsi.ir/article_34426_7f24d93c6235b7a5d8f839ed89298ac3.pdf ER -