گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
چکیده
مدیریت فناوری شامل تلاشهایی است مستمر در خلق فناوری، طراحی کالاها و خدمات نوین و بازاریابی موفق آنها. خلق و بهرهبرداری از فناوری مستلزم زنجیرهای از رویدادها است که با اختراع شروع میشود و به بازار ختم می شود. در پژوهش های پیشین مدیریت فناوری در صنایع بالادستی نفت، کم تر با دید تخصصی و جامع به این بخش از صنعت بزرگ و تأثیرگذار نفت توجه شده است. با درک این خلا پژوهشی، در این مطالعه بررسی جامع و واقعبینانه وضعیت فناوری تأسیسات سطح الارضی فراورش نفت خام ایران انجام شد. در این مطالعه، ضمن بررسی جایگاه فناوری در این بخش از صنعت نفت ایران و مقایسه با مدل های موفق مدیریت و انتقال فناوری، فاصله فناوری کشور با شرکت ها و کشورهای پیشرو در این زمینه تعیین شد. سپس با بررسی اسناد بالادستی و بخشی صنعت نفت و مصاحبه با 20 نفراز مدیران، مهندسان و صنعتگران، پژوهشگران، و نخبگان دانشگاهی این حوزه، چالش ها و ضعف ها تعیین شد و راهکار مناسب مدیریت و بهبود فناوری در حوزه تأسیسات سطح الارضی نفت ارایه شد.