1
مجتمع دانشگاهی شیمی و مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
وجود دمای بالای بهدست آمده از احتراق نیازمند روش های مؤثر خنک کاری در محفظه احتراق میباشد. اغلب محفظه ها در موتورهای پیشرانه مایع، دارای خنک کاری از نوع بازیافتی هستند. یک روش جدید برای بهبود عملکرد انتقال گرما در فرایند خنک کاری بازیافتی، افزودن نانوذرهها به سیال خنک کننده است. در این تحقیق، خنک کاری بازیافتی در یک موتور پیشرانه مایع با فلوئنت به صورت عددی شبیه سازی شده است. این موتور برای کار بر روی مخلوط کروسین به عنوان سوخت و اکسیژن مایع به عنوان اکسید کننده با تراست 300 کیلو نیوتن طراحی شده است. در ادامه از نانوذرههای آلومینا و نانولوله کربنی (CNT) در کسر حجمی های 2% و 5% برای افزودن به کروسین برای تولید نانوسیال استفاده شده است. در این مسئله جریان سیال در کانال خنک کننده سه بعدی، پایا و آشفته فرض شده است و همچنین از مدل آشفتگی k-ε برای جریان آشفته استفاده شده، و نانوسیال نیز به صورت تک فاز مدل سازی شده است. افزودن نانوذرههای آلومینا و نانولوله کربنی در کروسین به عنوان سیال خنک کننده به ترتیب باعث افزایش 8% و 15% در ضریب انتقال گرما سیال خنک کننده شده است. با توجه به نتیجهها، نانولوله های کربنی از توانایی بالاتری برای افزایش ضریب انتقال گرما و بهبود خنک کاری بازیافتی نسبت به نانوذره آلومینا برخوردار هستند.