گروه مهندسی شیمی،دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
چکیده
درک کافی از سوزش پایدار و کنترل عملکرد در موتورهای پیشرانه مایع، مستلزم شناخت کافی از شرایط محفظه احتراق، سلسله واکنشهای شیمیایی (سینتیک احتراق پیشرانه) و متغیّرهای ترموفیزیکی متکّی بر آن است. بدین منظور پس از بررسی معادلههای حاکم و شبیهسازی محفظه احتراق بر پایه دینامیک سیالات، محاسبههایی در نسبتهای همارزی گوناگون، چگونگی توزیع دما، سرعت واکنش شیمیایی و کسر جرمی گونههای شیمایی، به عنوان شالوده کار و نمایانگر چالشهای طراحی محفظه احتراق و سامانههای مرتبط با آن مطرح میشود. نتیجههای شبیهسازی به خوبی بسیاری از ویژگیهای پیشرانه مایع هیدروژن- اکسیژن و متان- اکسیژن را پیشبینی و توجیه مینماید. برای پیشرانه متان- اکسیژن به دلیل تولید کربن مونوکسید در نسبتهای بالای سوخت به اکسیدکننده و بالا بودن آنتالپی تشکیل آن، افت تکانه ویژه، دما و سرعت واکنش شیمیایی پیشرانه در محفظه احتراق مشاهده میشود. دما در محفظه احتراق و ناحیههای نزدیک پاشندهها برای این پیشرانه در نسبت همارزی یک، بسیار بیشتر از پیشرانه هیدروژن- اکسیژن است که دمای زیادتر منجر به آسیب جدی به دیواره محفظه احتراق، سامانه انتقال پیشرانه و پاشندهها میشود. همچنین با بهبود طراحی نازل میتوان انرژی گرمایی گازهای محفظه احتراق را به انرژی جنبشی و سرعت تبدیل نمود و تکانه ویژه تولیدی را افزایش داد.
شاکرمی, رضا, & جمالی, علی اکبر. (1402). تحلیل عددی ترمودینامیک و سینتیک احتراق پیشرانه مایع بر پایه هیدروژن و متان. نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران, 42(2), 419-438.
MLA
رضا شاکرمی; علی اکبر جمالی. "تحلیل عددی ترمودینامیک و سینتیک احتراق پیشرانه مایع بر پایه هیدروژن و متان". نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران, 42, 2, 1402, 419-438.
HARVARD
شاکرمی, رضا, جمالی, علی اکبر. (1402). 'تحلیل عددی ترمودینامیک و سینتیک احتراق پیشرانه مایع بر پایه هیدروژن و متان', نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران, 42(2), pp. 419-438.
VANCOUVER
شاکرمی, رضا, جمالی, علی اکبر. تحلیل عددی ترمودینامیک و سینتیک احتراق پیشرانه مایع بر پایه هیدروژن و متان. نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران, 1402; 42(2): 419-438.